واکنشهای از رفیق فیدل کاسترو
گزارند ه : عمر محسن زاده گزارند ه : عمر محسن زاده

روزنامه گرانما   ،   20 دسامبر 2009

همایش بین المللی کوپنهاگن

 

لحظه واقعیت

 

گزارشات رسیده از پایتخت دنمارک بیانگر بی نظمی و در همی اند. میزبانان همایش که سازماندهی این رویداد را برای چهل هزار اشتراک کننده در نظر داشتند اکنون از براورده شدن  تعهدات خود عاجز اند.ایوو مورالس یکی از روسای جمهور سازمان"البا" زو د تر به کوپنهاگن رسید. وی واقعیت های ژرفی را که از  فرهنگ چند ین هزار ساله مردمش سرچشمه می گیرد بیان نمود. بر اساس گزارش های اژانس ها وی خاطر نشان ساخت که مردم بولیویا بوی وظیفه سپرده تا با هر موافقتی که متن نها ئی آن مایه برآورده شدن بدیل ها نگردد مخالفت ورزد و مانع آن گردد. ایوو اظهار نمود که تغیر اقلیمی خود علت نبوده بلکه معلول میباشد و ما مکلف هستم تا از حقوق«مادرزمین» در برابر الگوی رُشدسرمایه داری و از فرهنگ زندگی در برابر فرهنگ مرگ دفاع کنیم. او از بدهکاری اقلیمی کشور های ثروتمند سخن گفت که باید به کشورهای نا دار جهان بپردازند و اتموسفر جبرأ غارت شده آنانرا دوباره باز دهند. ایوو تعهد مبلغ ده ملیارد دالر کمک سالانه را تا سال 2012 ترسائی که  از سوی کشورهای غنی ابراز شده بود مسخره امیز  تلقی نموده و تصریح کرد که در واقعیت سالانه به صد ها ملیارد دالر ضرورت است. وی ایالات متحده امریکا را مقصر دانست که  تریلیون ها دالر را برای صدور تروریسم به عراق و افغانستان و تاسیس پایگاه های نظامی در امریکای لاتین به خرچ میدهد. رئیس جمهوریت بولیوار ونزویلا روز شانزدهم دسامبر ساعت هشت و چهل به وقت کوبا سخنرانی نمود . او بیانیه ای درخشانی ایراد کرد که با تحسین فراوانی مواجه گردید . جملاتش کوتاه و قاطع بود. اوگفت :

".....این متنی ایست که از هیچ برون آمده است. ما تنها ان متنی را میپذیریم که همه گروپهای کاری انرا تدوین نموده باشند . چه اینها  متون مشروعی اند که در دو سال اخیر مورد گفتمان قرار گرفته اند."

در بیانیه او همچنان آمده است:

" گروهی از کشورها فکر میکنند که بهتر از ما یعنی کشورهای جنوب و جهان سوم اند"

"...من در بین راه شعار های را خواندم که جوانان در جاده ها آویزان کرده بودند . در یکی از شعارها امده بود: شما نباید اقلیم را تغیر دهید بلکه سیتم را .

و در دیگر ان گفته شده بود: اگر اقلیم بانک می بود آنرا با شتاب نجا ت میدادند"

" اوباما   جایزه نوبل را در همان روزی بدست آورد که سی هزار سربازرا برای کشتن بیگناهان به افغانستان فرستاد."

" من از دیدگاه های نمایندگان هیات های برازیل، بولیویا،وچین حمایت میکنم. میخواستم پیشتیبانی خودرا اعلام کنم [...] مگربمن اجازه سخن گفتن داده نشد."

"ثروتمندان در پی نابودی سیاره ما اند. آیا آنها پس از نابودی آن به سیاره دیگر خواهند رفت؟"

"تغیر اقلیمی بدون شک بالاترین پرابلم تخریب میحط زیست در سدهء ماست."

".... ایالت متحده امریکا دارای سه صد ملیون باشنده است ، در حالیکه نفوس چین پنج  برابر آنست. ایالات متحده روزانه 20 ملیون بیرل تیل زمینی مصرف میکند ، در حالیکه مصرف چین از 5 تا 6 ملیون بیرل در روز بیش نیست. بنأ نمیتوان از ایالات متحده و چین مطالبات همسان داشت."

".... تلاش در جهت کاهش انتشار گازهای مضره و عقد قرارداد همکاری دراز مدت اکنون با شکست مواجه گردیده و دلیل آن در موضعگیری غیر مسوولانه کشورهای قدرتمند سیاره ما وفقدان خواستهای سیاسی آن قراردارد."

"...باوجود همه اجلاس سران و وعده های اجرا نشده فاصله میان کشورهای غنی و فقیر افزایش می یابد و جهان راه نابودی خود را می پیماید."

"... درآمد مجموعی پنجصد شخص غنی جهان نسبت به درآمد چارصدوشانزده ملیون انسان فقیر بیشتر است."

"رقم مرگ نوزادان در هر هزار متولد چهل و هفت است، در حالیکه در کشورهای غنی این رقم به پنج میرسد."

"....تابه کی باید اجازه دهیم که ملیون ها کودک در نتیجه امراض علاج پذیر تلف گردند."

"6/2 ملیارد انسان در کره زمین ما بدون دسترسی به خدمات صحی زندگی میکنند."

"لیووناردو بوف نویسنده برازیلی گفته بود: قدرتمندان در میان خاکستر ناتوانان جان سالم بدر می برند"

"ژان ژاک رسو هم گفته بود : آزادی در میان زورمندان وناتوانان خفگی اور است. به همین جهت امپراطوری از آزادی میگوید.  آزادی سرکوب کردن، تجاوزکردن،قتل کردن،نابود کردن، استثمار کردن ...       این همان آزادی آنانست. اما رسو حرف رهائی بخش دیگری را بر آن افزوده بود: تنها قانون آزادی بخش است."

"تا به کی باید به مناقشات مسلحانه اجازه دهیم  که ملیونها انسان بیگناه در آنها کشته شوند و قدرتمندان منابع وثروت دیگران را تصاحب کرده بتوانند؟"

"درحدوددوصدسال پیش آزادیخواه دیگر جهان ما سیمون بولیوار گفته بود: اگر طبعیت با ما ناسازگاری کند مادربرابر آن مبارزه خواهیم کرد وآنرا بدانجائی خواهیم کشید که با خواسته های مان سازگار شود."

" سیاره ما ملیارد ها سال بدون ما یعنی نوع بشر زیسته است ما انسان ها برای موجودیت آن ضروری نیستیم.ولی ما نمیتوانیم بدون زمین زیست کنیم."

ایوو روز پنجشنبه صحبت نمود. بیانیه اش همچنان فراموش ناشدنی است.وی دز آغاز بیانیه خود گفت:" می خواهم مراتب نارضا ئیتی و انزجار خود را بخاطر کمبود سازماندهی و تأ خیراتی که در این دیدار بین المللی دیده شد ابراز نمایم."

اندیشه های اساسی وی چنین بود:

"اگر بپرسیم که میزبان را چه شده، میگویند که این سازمان ملل متحداست، اگر بپرسیم که سازمان ملل متحد را چه شده ،میگویند که این کشور دنمارک است.ما ندانستیم که این رویداد بین المللی را کی بی نظم ساخته است."

"... من خیلی متعجبم که انها تنها پیامد های تغیر اقلیمی را مورد غور قرار میدهند و نه علل آن را."

"...واگر ما علل تخریب محیط  پیرامون را جستجو نکنیم هرگز به حل این پرابلم نایل نخواهیم گردید."

«...اصلأ حرف بالای دوگونه فرهنگ است: یکی فرهنگ زندگی و دیگری فرهنگ مرگ . فرهنگ مرگ آنست که سرمایه داری انرا بیان میدارد. ما مردمان بومی میگوئیم که زندگی بهتر زندگی بردوش دیگران است.»

"...در اینکه دیگران استثمار شوند. منابع و ثروت آنان غارت گردد، به مادر زمین تجاوز گردد وخدمات اساسی تامیناتی خصوصی گردد."

"... اما (ازدیدگاه ما) خوب زیستن بمعنی زندگی کردن در همبستگی، برابری، اکمال همدیگر و رویه بالمثل است."

" اگر از تغیر اقلیمی سخن می گوئیم پس این دوگونه زندگی واین دو گونه فرهنگ زندگی موضوع گفتمان ما است. اگر ما تشخیص ندهیم که کدام گونه زندگی، شیوه بهتر زندگی است پس در انصورت ما هرگز به حل این مساله فایق نخواهیم شد. چه پرابلم ما واقعأ از گونه زیستن است . به تجمل، به مصرف گرائی گزاف که به بشریت زیان میرساند،به این امر که در این رویداد بین المللی نمی خواهیم حرف واقعیت را بگویم توجه کنید."

"در زندگی دروغ نگفتن امر مقدس است که در این جا رعایت نمی گردد."

 

"در ائین اساسی گفته شده که دزدی نکنید، دروغ نگوئید و ناتوان نباشید."

" مادر زمین یا طبعیت بدون انسان و جود دارد و باز هم بدون ان موجود خوائد بود. اما انسان نمیتواند بدون سیاره زمین زندگی کند. این وظیفه ماست که از حق مادر زمین دفاغ کنیم."

".... من از تصمیم سازمان ملل متحد استقبال می کنم که سرانجام در سال جاری روز بین المللی مادر زمین را اعلام نمود."

"....مادر چیزی مقدس است، مادر زندگی ماست . مادر نه به کرایه داده میشود، نه به فروش میرسد و نه به آن تجاوز میگردد. باید به او تعظیم و احترام نمود."

"ما اختلافات ژرفی در رابطه با الگوی غرب داریم ودر حال حاضر این مساله عمده گفتمان است"

" ما در اروپا هسیتم و چنانچه شما میدانید بسا از خانواده های بولیویاتی وامریکای لاتین به اروپا می آیند.چرا انها به اینجا روی میآورند؟ به خاطر بهبودی وضع زندگی خود. در بولیویا شخصی در ماه صد یا دوصد دالر مزد میگرد. اما آن خانواده ایکه به این جا می آید و از پدر کلان ویا مادر کلان اروپائی مواظبت میکند در ماه یکهزار ایرو دریافت میکند. این عدم تناظراتی اند که در میان  قاره ها  وجود دارند و ما مکلف هستیم تا بیانیشیم که چگونه یک اندازه توازن بر قرار گردد....

زمانیکه خواهران و برادران ما به اینجا میا یند تا نجات یا بندو یا شرایط زندگی خود را بهبود بخشند از این جا اخراج میشوند. کاغذ های بنام اسناد اخراج وجود دارد. اما زمانیکه اجداد اروپائی آنان مدت ها پیش به امریکای لاتین آمدند اخراج نگردیدند. خانواده ها ، خواهران و برادران ما که به این جا می آیند هیچگاهی معادن را تصا حب نکردند وهزاران هکتار زمین را غضب نکرده اند تا بزرگ مالک باشند . در گذشته ها هیچگاهی ویزه یا پاسپورتی وجود نداشت تا به"ابایا یالا" که امروز آنرا امریکا می نامند آمده بتوانند."

"... اگر ما حق مادر زمین را نشناسیم، پس سخن ما درباره ده ملیارد، صدملیارد که توهینی به بشریت است. بیهوده خوائد بود."

" کشورهای ثروتمند باید همه مهاجرینی را بپذیرند که در نتیجه تغیر اقلیمی متضرر گردیده اند. آنها نباید به کشورهای شان برگرانیده شوند. چناچه این امر درلحظه کنونی صورت میگرد."

"... ما مکلفیت داریم تا همه بشریت را نجات دهیم ونه نیم آنرا"

" قرارداد تجارت آزاد امریکا هیچگونه قرارداد تجارت آزاد برای امریکا نیست بلکه قرارداد استعماری آزاد امریکا ست."

در زمره پرسش های که ایوو برای همه پرسی جهانی دربارۀ تغیر اقلیمی پیشناد نمود این سولات نیز آمده اند:

"...آیا شما موافقید که بر پایه شناسائی حق مادر زمین  همگونی با طبیعت دوباره اعاده گردد؟ "

"... آیا شما موافقید که این الگوی مبالغه امیز مصرف گرائی و ضایع سازی که سیستم سرمایه داری ببارآورده تغیر یابد؟"

"... آیا شما موافقید که کشورهای پیشرفته انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و انرا دوباره جذب نماید؟"

"... آیا شما موافقید که همه آنچه را که برای جنگ ها بمصرف میرسانند در امور تغیر اقلیمی بکار گیرند  وبودجه ایرا که از بودیجه های دفاعی بالاتر باشد برای مبارزه علیه تغیر اقلیمی تخصیص دهند؟"

 چنانچه معلوم است موافقتنامه ملل متحد در باره تغیرات اقلیمی در سال 1997 در شهر کیوتو جاپان به امضأ رسید وسی وهشت کشور صعنتی خودرا مکلف دانستند تا انتشار گاز گلخانه ی را در فیصدی معین به مقایسه سال 1990 کاهش دهند کشورهای اتحادیه اروپا هشت در صد را پذیرفتند و موافقتنانه پس از تصدیق کشورهای امضا کننده در سال 2005 مرعی لاجرا شمرده شد. جورج دبیلو بوش رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بمثابه برزگترین انتشار دهنده گاز گلخانه ئی و مسوول انتشار 25 در صد مقدار جمعی گاز مزبور موافقتنامه یاد شده را در سال 2001 رد نمود. سایر اعضای ملل متحد گام به پیش نهادند.مراکز پژوهشی کار خودرا ادامه دادند.

. اشکار گردید که نوع  بشر را فاجعه ای تهدید میکند. شاید بدترین امر این باشد که خود خواهی کور یک اقلیت ممتاز و ثروتمند در نظر دارد تا بارگران قربانی لازم را بر دوش اکثریت بزرگ باشنده گان کره زمین بیاندازد . این  تضاد در کوپنهاگن باز تا بیده شد. در آنجا هزارن انسان پایدار از مواضع خود دفاع مینمایند. نیروهای امنیتی دنمارک راهکار های خشنی را بکار میگرند تا مقاومت را در هم شکنند. بسی از  کسانیکه در اعتراضات سهم میگرند  به صورت پیشگرانه دستگیر میگردند. من با وزیر خارجه ما برونو رودریگز که با چاوش،ایوو ،لاسو و دیگر نمایندگان سازمان"البا" در گرد همائی همبستگی در کوپنهاگن شرکت داشت تماس گرفتم . من از او پرسیدم که آن کسی را که پولیس دنمارک با خشونت سرکوب کرده، دستانش را دور داده و بر پشتیش میزدند کی بود؟ او پاسخ داد که آن ها شهروندان دنمارکی و دیگر کشورهای اروپائی و اعضای نهضت اجتماعی اند که از همایش سران خواهان راه های حل واقعی عاجل دربرابر تغیر اقلیمی بوده اند. او همچنان افزود که گفتمان سران تا دوازده شب ادامه خواهد یافت . زمانیکه با او صحبت نمودم در دنمارک شامگاهان بود وتفاوت وقت به شش ساعت میرسید . رفقای ما از پایتخت دنمارک گزارش دادند که فردا هژدهم دسامبر بدتر خواهد بود. فردا اجلاس سران در حوالی ساعت 10 برای دوساعت متوقف خوائد گردید زیرا رئیس دولت دنمارک می خواهد با بیست تن از روسای دیگر که آنانرا دعوت نموده ملاقات نماید تا باشد که با "اوباما" پرابلم های جهانی را به گفتگو بنشینند . این همان گردهمائی است که هدف آن تحمیل قراردادی در باره تغیر اقلیمی است. با وجودیکه درین گردهمائی همه هیات های رسمی سهم خواهند گرفت اما تنها"مدعوین" میتوانند نظر خود را بیان نمایند. چاویس و ایوو به آنانی تعلق ندارند که اجازه ابراز نظر را دارند.مفکوره اصلی در اینست که عالی جناب برنده جایزه نوبل بیانیه از قبل آماده شده خودرا خوانده بتواند.البته  تصمیم این گردهمائی مبنی بر تعویق اندازی قرارداد به آخر سال آینده در شهرمکسیکو از بیانیه بالا پیشی خوائد گرفت. نهضت های اجتماعی اجازه ورود به این گردهمائی رانخواهند یافت.نشست سران پس از این نمایش در سالون مرکزی گردهمائی تا به پایان بدون افتخار خود ادامه خوائد یافت.از انجائیکه تلویزون ها تصاویر را انتقال میدهند جهان توانست در گوپنهاگن راهکار های فاشیستی را علیه اشخاص تعقیب کند. مظاهره چیان سرکوب شده که بخش زیاد شانرا جوانان تشکیل میدهند از همبستگی مردم بهره مندگردیدند. برای سران امپراطوری لحظه واقیعت نزدیک می گردد یعنی بر غم حیله ها ودورغ های وقیع آنان وضح بازهم وخیم تر میگردد. متحدین خود انان دیگر به آنان باور نمیکند.آنها در مکسیکو همانند کوپنهاگن و دیگر کشورهای جهان با مقاومت فزاینده خلق ها که امید جان بدربردن رااز دست نداده اند مواجه خواهند شد.

2009 فیدل کاستر روس 17 دسامبر   

 

افزوده های گزارنده 

سازمان البا اتحادیه کشور های انتیگوا و باربادوا و، بولیویا ،کوبا ، دومینیکا ، اکوادور ، هاندوراس ، نیکاراگوا، سائو بیسنته و گرانادینا و ونزویلا است که در سال 2004 درکوبا

تائسیس شد .

هوگو چاویس و ایوو مورالس روئسای جمهور کشور های ونزویلا و بولیویا اند

مرام از امپراطوری در این نبشته ایالات متحده امریکا است


December 23rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی